onsdag 19 mars 2014

Nyttig och lycklig... juicepressen gör jobbet...

Förvisso skrev jag om godis igår. Men allt har fler sidor. Som alla andra numera så har jag fått dille på gröna pressade juicer. Allså till skillnad från smoothies så handlar det om att pressa saften ren ur grönsaker och frukt och dricka den. Hur nyttigt som helst, tror jag i alla fall. Det är någonting i tankarna kring det här med antiinflammatorisk mat som slår an en positiv ton hos mig.

Jag hade tidigare en liten maskin från Molineux, det var förra gången det var modernt med pressade morötter och liknande. Men den tog bara ett par morötter åt gången och sen måste den diskas. Som allting så blir det större och nu krävs mer bastanta redskap så jag köpte den här maskinen:





















Den måste vara lättdiskad sa andra till mig annars kommer du att tröttna snabbt. Det tycker jag nog att den här är. Så jag är nöjd. Dessutom rymmer den en hel del.



















Det går att blanda nyttigheterna friskt men lite förberedelse krävs. I den här portionen så finns det äpple, apelsin, spenat, basilika, morot, grönkål (finns att köpa färdigskuren i påse, jättebra) och så brukar jag pudra över torkad ingefära när det är klart. Man kan ta färsk också förstås, men tänk på att inte ta för mycket, det slår snabbt igenom. Det är intressant med ingefära för det var just det och kanel som vi hade på filmjölken när jag var barn och man kan tänka sig att det fanns någon nyttighetstanke i det då också. Även om det inte var känt för alla.


















Ja så här ser det ut alltså när det är färdigcentrifugerat, ingredienserna ligger som i skikt, men det är bar att röra om och sen dricker man och känner hur vitaminerna sprider sig i kroppen. Man kan säkert ha synpunkter på hur bra det här är jämfört med annat. Men det är gott och man får i sig nyttigheter och det är bra för kroppen. Det kan nog ingen säga emot. Jag tror säkert att det är bra att tugga hela frukter och grönsaker också mellan varven. Det ena behöver inte utesluta det andra.




















Ett rejält glas och sen är man fit for fight igen. Jag brukar också ha i lite chili i juicen för det är också nyttigt. En sak är säker - den här maskinen åker med i semesterpackningen i år.























För att inte framstå som världens hälsonörd så tycker jag at man ska unna sig lite annat också mellan varven. Man behöver inte avstå från allt. Det är överdrifterna som ställer till det. Lite lyckliga kalorier har ingen dött av heller. Lite alltså. Nån gång i bland. Inte bara...


Tillägg: Jag använde den grönsaksmassa som blir kva i pressen till att baka bröd med idag. Lite mindre degvätska bara. Väldigt saftigt och bra bröd av det.




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: