lördag 15 mars 2014

Det här med maten, sockret och vad vi stoppar i oss...

Att vi stoppar i oss mycket onyttigheter är väl inte direkt någon raketforskning. Socker är det i nästan allt vi köper. För egen del har medvetandet allid varit stort utan att för den del kallas hälsofreak i överkant. Men dock. Inget margarin, inga lättprodukter. Hellre mindre mängder och äkta vara. Vi fylls dock med tankar kring nya dieter i tidningarna på ena sidan och så är fantastiska tårtrecept på andra uppslaget. Förmodligen är hemligheten att vara lagom, detta ord som vi har ett speciellt förhållande till. Att vara lagom är inte så tråkigt som man kanske tycker vid första tanken. Vad som är kännetecknande för de människor som mår bra är att de är just lagom. De äter semlor utan att ha dåligt samvete, men i lagom mängd. De dricker alkohol som det är mycket kalorier i, men gör det lagom. Ja överhuvudtaget så lever de lagom med allt. Allt men inte för mycket.

För egen del är jag nog också ganska lagom när det gäller intaget av mat, men lite mer olagom när det gäller uttaget. Behöver sporta lite mer helt enkelt - och då talar vi om typ promenader. Ändå har jag tre trappor i mitt hus så jag borde använda dem varje dag. Det gör jag inte.

Nåväl för att bättra på saken så har jag nu som många andra skaffat mig en juicepress (årets julklapp?) och här tillverkas färska juicer för fulla drag - ett stort glas om dagen har jag fått för mig är lagom.

Stoppar i maskinen en apelsin, ett äpple, lite grönkål, persilja, en cm chili, morötter förstås - juicar till det och toppar med torkat ingefärspulver som ska vara så oerhört nyttigt. Minns i min barndom när vi strödde ingefära på filmjölken. Så redan min mamma visste nog att ingefära är nyttigt.

Jag skrev om mat den 31 mars 2009 också. Alltid kul att läsa gamla texter och se vad som var på tapeten då... Men jag gillar inte korv...

Fredrik här får du mitt korvgryterecpt...

Mat är kärt för många, nödvändigt också. På gott och ont. Länge har vi talat om alla tillsatser i maten, många med mig har säkert börjat handla allt mer ekologiskt på grund av detta och dessutom laga till mer mat från grunden i stället för att köpa färdigprocessade varor. I tron och hoppet om att maten då är nyttigare.

För övrigt rekommenderar jag mina vänner att skaffa boken Den hemlige kocken skriven av Mats-Eric Nilsson. Mycket bra och upplysande bok som verkligen tar tag i konsumtionsmönstret i livsmedelsbutiken. Det var bättre förr vad gäller mathållningen det måste man säga. Så mycket konstigheter som det är i maten nuförtiden går knappt att beskriva, man blir matt över alla tillsatser, E-prylar och diverse okända märkligheter, det är verkligen hög tid att ta tillbaka initiativet i köket.

Börjar faktiskt på allvar att fundera på om en bit av tomten ska fräsas upp och börja odlas på. Kryddodlingarna i krukor är inte nog längre. Man vill gärna ha kontroll över maten. Den senaste tidens glaslarm i kyckling är inte heller särskilt kul. Man vet ju inte vad som är vad heller. Vem har gjort det och varför är frågor som ställs. Är det bara en person eller är det en organisation bakom? Blir det en copy-cat rörelse ungefär som när bränder drar igång eller vad är dt som händer. Men å andra sidan vi möts hela tiden av larm och kanske man ändå måste försöka vara lite cool och göra som Sanna Rayman, ta en ClubSandwich, men tugga lite försiktgare.

Ekonomi är en annan viktig faktor när det gäller mat. Den är dyr och vi kastar för mycket mat i onödan. Vi litar för mycket till datummärkningen säger Louise Ungerth som är chef för Konsumentfrågor på Kfs. Aftonbladet ger en hel del tips om hur man hanterar maten på ett smart och ekonomiskt sätt. Jag har själv börjat med att servera en massa smårätter av resterna inspirerad av andra kulturer. Man kan blanda ihop lite av varje faktiskt och alla får en liten smakbit av ditten och datten. Det är ganska trevligt och man slipper slänga.

Mitt i matyran så kommer Moderatkvinnorna med en egen kokbok inför EU-valet. Många olika europeiska recept finns med där, men tydligen också Fredrik Reinfeldts korvgryta. Kul initiativ tycker jag och passar på att tipsa statsministern om min lätta korvgryta (det är en repis från förr, jag vet men det passar bra nu). Alla är inte lika imponerade av kokboken. Men varför inte då? Det är humor också. Positivt.

Korv Stroganoff från mitt kök - snabblagat och gillas av de flesta...

Mjukstek en skivad rödlök i wokpanna, skiva falukorven och skär dessa i bitar och släng ner i pannan. Salta och peppra. Vispa ut ett par-tre matskedar tomatpuré i lite mjölk, mängd efter hur mycket korv och hur såsigt man vill ha det. Häll detta över korven och rör om och låt koka upp. Det reder sig självt och får lagom konsistens.

Serveras med ris och kanske färskrivna morötter. (morötter, apelsin, russin, solrosfrön)

Uppdatering: Läser just om Falukorv i Aftonbladet, ouh det börjar bestämt bli dags att göra egen korv. Jag står snart inte ut med denna matmarknad.

Apropå mat missa inte Erik Hörnfeldts inspirerande matblogg Bacon.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: